A terepre szánt és az országúti kerékpár
A biciklizés hódolóinak biztosan nemcsak egyetlen kerékpárjuk van otthon a garázsban. Aki ismeri a száguldásban rejlő élvezetet, annak van egy országúti kerékpár a készletében, ugyanakkor a terepbicikli sem maradhat el, hiszen nemcsak az országutakon jár az ember. A terepre való és az országúti kerékpár több szempontból is eltér egymástól. Leginkább az áramvonalas kialakítás tűnik szembe az országútra való modellnél, hiszen karcsú és könnyű vázzal rendelkezik, de a kerékszélesség is ehhez igazodik.
A keskeny kerék ugyanis kisebb tapadási felületet ad a betonon, ami a könnyedebb gyorsulást segíti. A terepbiciklik ezzel szemben széles, mélyen bordázott gumikkal vannak ellátva, hogy jobban belekapaszkodhassanak és megtapadhassanak a változó talajon. Itt nem a gyorsaság, hanem az ügyesség az, ami a bringázás élvezeti értékét megadja. Ennek megfelelően, a terepre való kerékpár kormánya legtöbbször egyenes, míg az országúti kerékpár kos kormánnyal rendelkezik.
Két merőben eltérő pozíciót produkál használat közben, míg az egyiknél a precíz manőverezési lehetőség a cél, addig a másiknál az áramvonalas tartásban való megmaradás és a hirtelen mozdulatok redukálása. Nem szerencsés vezetése közben, akaratlanul is nagyot mozdítani a kormányon, főleg nagyobb sebességnél az országúti kerékpárral. Könnyen hatalmasat lehet bukni ilyen esetben. Az egyenes kialakítású kormány a hirtelen pozícióváltást teszi lehetővé, így ez nem lenne előnyös az országúti kerékpár esetében.
A váltó tekintetében hasonlóak az elvárások a két biciklitípusnál, viszont ahhoz, hogy egyenletes lehessen a gyorsulás, a többszöri áttétel kényelmesebb. Ez a finomság képes elfeledtetni a kerékpározóval, hogy éppen átkapcsolja a láncot, mivel szinte egyáltalán nem is érződik. A profi felszereléssel bíró országúti kerékpár úgy van kialakítva, hogy a kerékpározó keze alá dolgozzon és ne ellene. Ezáltal csak az útra tud koncentrálni és a hajtásra, nem kell figyelnie a fokozatokat és a beállításokat. Jellemzően az országúti kerékpár egyik kelléke a belépős pedál, ami megakadályozza, hogy nagyobb sebességnél, hosszútávon lecsússzon a láb a pedálról.